Een mystery guest? Dat is toch alleen voor winkels?

Veel mensen denken bij een mystery guest direct aan iemand die anoniem de service-kwaliteit van een winkel beoordeelt en rapporteert. Wist u dat u ook een mystery guest kunt inzetten om inzicht te krijgen in de kwetsbaarheid van uw bedrijf op het gebied van informatiebeveiliging?

Lees meer »

Veilige wachtwoorden

Iedereen maakt tegenwoordig veelvuldig gebruik van gebruikersnaam/wachtwoord combinaties voor de vele internet accounts die we tegenwoordig gebruiken. Hieronder een paar tips die het werken met wachtwoorden wat veiliger maken: 

Lees meer »

Awareness Presentaties

Een awareness campagne heeft als doel om mensen in uw bedrijf bewust te maken van de risico’s en gevaren waaraan ze blootstaan als ze online zijn. Een goede campagne bestaat uit een aantal onderdelen die erop zijn gericht om mensen op de gevaren te wijzen en ze te stimuleren en motiveren naar veilig gedrag.

Lees meer »

Focus op awareness!

Maandelijks stuur ik een mail met korte berichten over de mogelijkheden om bedrijven te helpen bij het verlagen van het aantal security- en privacy-incidenten en datalekken. Met vragen over dit belangrijke onderwerp is iedereen welkom. Het vergroten van het security- en privacy-bewustzijn van medewerk(st)ers in een organisatie is een belangrijke en effectieve maatregel voor de verlaging van cyber-risico's. Meer dan 70% van de security- en privacy incidenten wordt veroorzaakt door menselijk handelen. In veel gevallen zijn deze mensen zich niet bewust van de risico's waar ze op het werk en thuis aan bloot staan. Deze keer vraag ik de aandacht voor de Awareness nulmeting en de phishing-testen.

Lees meer »

Wangiri-Fraude: Wat is dat?

Met dit blog vraag ik even de aandacht voor een nieuw "fenomeen" aan het fraude-front. Deze manier van oplichting wordt "Wangiri" genoemd. Deze term komt uit de Japanse taal. Het betekent "Eén keer laten overgaan en dan stoppen". 

Lees meer »

15.313 klachten!

In de eerste 6 maanden van 2019 zijn er bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) 15.313 privacyklachten binnengekomen. Een toename van 59% ten opzichte van de laatste 6 maanden van 2018. Zakelijke dienstverleners (46%), de overheid (14%) en de IT-sector (13%) zijn de sectoren waarover de AP de meeste klachten ontvangt. Er was ook een stijging in het aantal internationale klachten.

Lees meer »

Je bent geen zeurpiet als je om je identiteitsgegevens geeft!

Het maken van een volledige kopie van je identiteitsbewijs is slechts toegestaan voor een select aantal organisaties. Toch worden er vaak “kopietjes paspoort” gemaakt om de identiteit van iemand te registreren. Veel mensen laten dit maar toe omdat ze geen “zeurpiet” willen zijn. Maar geloof me: onderstaande informatie is echt voor je eigen bestwil.

Lees meer »

Het gaat niet over Barbie maar over de bescherming van uw persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft aangekondigd dat ze een boete én een last tot dwangsom hebben opgelegd aan het HAGA Ziekenhuis vanwege de slechte beveiliging van patiëntendossiers en het onvoldoende monitoren wie er in welke dossiers heeft gekeken. De boete bedraagt 460.000 Euro en als de beveiliging niet vóór 2 oktober 2019 in orde is nog eens een boete van 100.000 Euro per 2 weken met een maximum van 300.000 Euro.

Lees meer »