• Oktober: Focus op Security Awareness!
  • Zie onder de Tab: "Voorlichting & Training" de speciale aanbieding!

Wangiri-Fraude: Wat is dat?

Gepubliceerd op 18 oktober 2019 om 15:12

Met dit blog vraag ik even de aandacht voor een nieuw "fenomeen" aan het fraude-front. Deze manier van oplichting wordt "Wangiri" genoemd. Deze term komt uit de Japanse taal. Het betekent "Eén keer laten overgaan en dan stoppen". 

 

Hoe werkt het?

Je wordt gebeld vanaf een vreemd buitenlands telefoonnummer. Dit gebeurt door criminele organisaties die beschikken over apparatuur waarmee ze duizenden nummers kunnen bellen. Je telefoon gaat één of twee keer over en dan hangen ze op. Veel mensen letten niet op vanaf welk nummer er is gebeld en bellen achteloos terug. Als je echter goed kijkt naar het telefoonnummer van degene die jou heeft gebeld zie je dat het nummer wordt vooraf gegaan door een vreemde landcode.  Als je die landcodes dan uitzoekt dan blijken het landen als Mali, Algerije, Togo, Afghanistan of Madagaskar te zijn. Er zijn lijstje verkrijgbaar van landen waarvandaan dit soort telefoontjes vaak worden gepleegd.

Als je terugbelt kom je in contact met een servicenummer in het buitenland. Er wordt dan vaak een bandje afgespeeld met een beltoon, dus je wacht tot er wordt opgenomen. Je zit dan zomaar 1-2-3 minuten te wachten. De tarieven van deze servicenummers worden bepaald door de eigenaren, dus je kunt wel op je vingers natellen dat dit enorm dure telefoontjes zijn! Op de website van "Opgelicht" (AVRO-Tros) staat een verhaal van een vrouw die in een paar minuten 368 Euro kwijt was. 

 

Hoe te voorkomen?

Je kunt niet voorkomen dat je wordt gebeld door dergelijke criminelen. Je hebt echter wel invloed op hoe je met deze vorm van Fraude omgaat. Als je een telefoontje hebt gemist let dan goed op wat het nummer is waarvandaan er gebeld is. Is dit een bekend nummer? Als het een nummer is met een vreemd landnummer en u heeft helemaal geen contacten met mensen in dat land bel dan niet terug. Schrijf het nummer wel even op zodat u het nummer kunt doorgeven aan uw provider. Ook wordt geadviseerd om het nummer in uw telefoon te blokkeren.  Hoe u dit kunt doen kunt u vinden in een artikel van RADAR: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/zo-blokkeer-je-nummers-van-ongewenste-bellers/

 

Maak uw medewerkers bewust van dergelijke risico's!

Het is bekend dat criminelen zich bij hun activiteiten steeds meer richten op de mens. De mens is vaak een gevoelige schakel en veel incidenten (>70% !) worden veroorzaakt door onbewust onveilig gedrag van de mensen in een organisatie. In de interactieve awareness sessies worden de risico's besproken waar iedereen tegenwoordig aan blootstaat, zowel op het werk als thuis. Dergelijke sessies zijn leuk, erg interactief en zeer leerzaam. Het is een eye-opener geweest voor velen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden van awareness vergroting in uw bedrijf? Neem gerust contact op via info@kochconsultancy.nl 

Bewust personeel maakt uw bedrijf weerbaar en verlaagt het aantal incidenten en datalekken.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.